۱۰ فیلم برتر درباره‌ی بحران هویت

1402.09.14 | فرهنگ و هنر

۱۰ فیلم برتر درباره‌ی بحران هویت

هویت دلیل اصلی وجود شخصیت‌ها است. شما به عنوان یک مخاطب با شخصیت‌ها همذات پنداری می‌کنید زیرا آن‌ها کم و بیش همان چیزی هستند که شما هستید، با این تفاوت که گاهی کاریکاتور گونه و گاهی کلیشه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند. با این حال ویژگی‌های عاطفی آن‌ها، یک خودنگاره‌ی دقیق است. بررسی شخصیت‌های مختلف در فیلم‌های سینمایی مثل آینه‌ای عمل می‌کند که می‌توانیم مقابلش خودمان، روحیات و تصمیم‌هایمان را نظاره کنیم.

شخصیت‌ها از طریق گفتار و کردارشان یا به چهره‌های آشنایی تبدیل می‌شوند که در روزمره بارها و بارها با آن‌ها مواجه شدیم یا موجوداتی ناآشنا و غیرقابل درک؛ با این اوصاف هویت می‌تواند یک راز تمام عیار باشد. ناآگاهی از این که چه کسی هستید و چه ماموریتی را در دنیا دنبال می‌کنید، ترس وجودی و سرخوردگی را همراه خودش می‌آورد. سیاستمدار بریتانیایی اندرو بنت در این باره می‌گوید: «طولانی‌ترین سفری که تا به حال رفتید، ۱۸ اینچی است که باید از سر تا قلب طی شود».

هویت تجربه‌ای است که به آرامی ماهیت یک فرد را تغییر می‌دهد و تثبیت می‌کند. درک چرایی، چیستی و چگونگی هویت، سفر هیجان‌انگیز و پرپیچ‌وخمی است که به خودشناسی ختم می‌شود اما این سفر برای بسیاری مخاطره‌آمیز است و ممکن است هیچ وقت به انتهایش نرسند، در این حالت است که می‌توانیم بگوییم بحران هویت به سراغشان آمده؛ نوعی سردرگمی و تردید نسبت به علل وجودی. شخصیت‌های بسیاری در تاریخ سینما بحران هویت را تجربه کردند در ادامه ۱۰ مورد را بررسی می‌کنیم.

هشدار: در ادامه‌ی این مطلب بخشی از داستان فیلم‌ها لو می‌رود.

 

۱۰- هویت بورن (The Bourne Identity)

سال انتشار: ۲۰۰۲
کارگردان: داگ لیمان
بازیگران: مت دیمون، فرانکا پوتنته، برایان کاکس، کلایو اوون، کریس کوپر
امتیاز IMDb فیلم: ۷.۹ از ۱۰
امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۴ از ۱۰۰
مت دیمون در فیلم «هویت بورن» نقش مردی به نام بورن را ایفا می‌کند که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و نمی‌داند کیست و قرار است چه ماموریتی را در دنیا دنبال کند. یک ماهیگیر او را زخمی در دریای مدیترانه پیدا می‌کند و پس از خارج کردن گلوله و یک پروژکتور لیزری از بدنش از او مراقبت می‌کند تا بهبود پیدا کند. لیزر مکان یک بانک و شماره‌ی یک گاو صندوق را نشان می‌دهد که احتمالا به هویت و گذشته‌ی واقعی بورن ارتباط دارد و باید برای باز کردن این کلاف سردرگم در موردش تحقیق کند.

او در این سفر پرپیچ و خم متوجه می‌شود یک مامور اطلاعاتی است که احتمالا در یک ماموریت جاسوسی حضور داشته. بحران هویت بورن شبیه قدم زدن در بازی است که هیچ ایده‌ای درباره‌ی قوانینش ندارد؛ یک بازی دو سر باخت تمام عیار.

 

 

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: