چگونه از شر گونه‌های مختلف زامبی در فیلم‌ها و سریال‌ها خلاص شویم؟

1402.09.14 | فرهنگ و هنر

چگونه از شر گونه‌های مختلف زامبی در فیلم‌ها و سریال‌ها خلاص شویم؟

با استقبال فوق‌العاده از سریال «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) بازار زامبی‌ها حسابی داغ شده و توجه مخاطبان به این زیر ژانر دوباره جلب شده است. یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها هنگام تماشای این آثار، گذاشتن خودمان جای شخصیت‌های اصلی و پاسخ به این سوال است که اگر ما میان گونه‌های مختلف زامبی در فیلم‌ها گیر افتاده بودیم، چه تصمیم می‌گرفتیم و آیا می‌توانستیم از دنیای آخرالزمانی مملو از مردگان متحرک جان سالم به درببریم یا نه؟

بیایید تصور کنیم همین حالا زامبی‌های خون‌خواری بیرون از در انتظارمان را می‌کشند، سناریوی احتمالی‌مان برای پنهان شدن یا فرار چیست؟ بدون شک پاسخ به این سوال حتی از تماشای سکانس‌های خون‌بار فیلم هم هولناک‌تر است و دقیقا همین احساس، تماشای آثار زامبی محور را تا این اندازه هیجان‌انگیز می‌کند. با این حال پاسخ این سوال به پارامترهای بسیاری بستگی دارد که مهم‌ترینشان این است که در جهان کدام فیلم گرفتار شدید، با چند زامبی طرف هستید، سرعت آن‌ها چقدر است، چه کسی همراهتان است و به چه امکانات و منابعی دسترسی دارید. با این اوصاف برای خلاص شدن از شر گونه‌های مختلف زامبی در فیلم‌ها و سریال‌ها راه پر پیچ و خمی در پیش دارید که در ادامه به تفکیک هر جهان سینمایی، به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

۱۰- جنگ جهانی زد (World War Z)

  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • کارگردان: مارک فورستر
  • بازیگران: برد پیت، متیو فاکس، میری انوس، جیمز بج دیل
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۶ از ۱۰۰

این فیلم زامبی محور که از کتابی به همین نام اثر مکس بروکس اقتباس شده، دنیای آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد که با سرعت سرسام‌آوری توسط زامبی‌ها در حال تصرف کامل است؛ بنابراین همین مورد شانس زنده ماندن شما به عنوان یک بازمانده را به شکل قابل توجهی کم می‌کند زیرا با همه‌گیری مثل کرونا طرف نیستیم که بشود با قرنطینه تا حدی کنترلش کرد. علاوه بر این اگر کسی گاز گرفته شود تنها چند ثانیه طول می کشد تا آلوده و به زامبی تبدیل شود.

پس در این جا بر خلاف سایر گونه‌های زامبی که در فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شوند، با موجودات به شدت سریعی طرفید و اگر یکی از اعضای گروه شما بنا به هر دلیلی آلوده شود، فرصت زیادی برای دور شدن از او در اختیار ندارید. از همه بدتر این که زامبی‌های فوق‌العاده سریع «جنگ جهانی زد» در گروه‌های بسیاری پرجمعیت این طرف و آن طرف می‌روند و می‌توانند در کسری از ثانیه خودشان را از هر دیواری بالا بکشند. برای توصیف سرعت این مردگان متحرک وحشتناک باید بگوییم حتی یوسین بولت هم نمی‌تواند از آن‌ها پیشی بگیرد!

با این اوصاف شما می‌توانید برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای نجات از این دنیای آخرالزمانی داشته باشید اما به احتمال زیاد موفق نمی‌شوید و تنها شانستان برای زنده ماندن این است که کنار برد پیت بمانید و سعی کنید هر طوری که شده به واکسن دسترسی پیدا کنید تا شاید از شر این کابوس خلاص شوید.

 

۲۸ روز بعد (۲۸Days Later)

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: کیلین مورفی، نائومی هریس، مگان برنز، کریستوفر اکلستون
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

در این جشنواره‌ی ترس به کارگردانی دنی بویل احتمالا به دلیل سرعت بالای هیولاها، محکوم به فنا هستید؛ زیرا آن‌ها از نظر فنی هنوز زنده هستند اما به ویروسی مبتلا شدند که در عرض چند ثانیه منتقل می‌شود و آن‌ها را به شدت وحشی و پرخاشگر کرده است. این موجودات بر خلاف سایر گونه‌های زامبی در فیلم‌ها به خوردن شما هیچ اهمیتی نمی‌دهند و در عوض تمام توانشان را برای کشتنتان خواهند گذاشت. سرعت بالای زامبی‌های «۲۸ روز بعد» به این معنی است که برای دویدن و دور شدن از آن‌ها شانس زیادی ندارید.

با این حال اگر در هفته‌های نخست همه‌گیری در بریتانیا حضور نداشته باشید احتمال این که جان سالم به درببرید خیلی زیاد است؛ زیرا همه چیز از این نقطه و از یک شامپانزه‌ی آزمایشگاهی آلوده به ویروس شروع شد. توجه داشته باشید که سرعت این موجودات به اندازه‌ای زیاد است که اگر در حال فرار باشید تقریبا محال است بتوانید به آن‌ها حمله کنید اما خبر خوشحال‌کننده این که بر خلاف مبتلایان «آخرین بازمانده از ما» تکامل پیدا نمی‌کنند و تا سال‌های سال در همان وضعیت باقی می‌مانند.

این فیلم ترسناک زامبی محور یک دنباله‌ی سینمایی به نام «۲۸ هفته بعد» (۲۸Weeks Later) هم دارد که در آن ویروس زامبی فقط محدود به بریتانیا نیست و به فرانسه هم رسیده است؛ پس اگر پای «۲۸ ماه بعد» هم در میان باشد احتمالا حیات روی کره‌ی زمین از بین رفته و به صورت دست جمعی به زامبی تبدیل شدیم!

مردگان متحرک (The Walking Dead)

  • سال انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲
  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • بازیگران: اندرو لینکلن، نورمن ریدس، استیون ین، چندلر ریگز، ملیسا مک‌براید
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۷۹ از ۱۰۰

آخرالزمان در دنیای «مردگان متحرک»به عنوان یکی از بهترین سریال‌های زامبی محور فرا رسیده. آن‌ها مثل اکثر گونه‌های زامبی در فیلم‌ها سرعت و تحرک کمی دارند که باعث می‌شود به صورت انفرادی خیلی خطرناک نباشند اما اگر گیر یک گروه از زامبی‌ها بیفتید کار به شدت دشواری را پیش رو دارید. با این اوصاف بهترین راهکار برای زنده ماندن یافتن انسان‌های مسلح دیگر و تشکیل اجتماع است که این کار هم خطرات خاص خودش را دارد؛ زیرا گاهی انسان‌ها بی‌رحم‌تر از زامبی‌ها هستند.

پیشنهاد ویژه‌ی ما این است که ابتدا تا جایی که می‌توانید از پس خودتان بر بیایید و تنها بمانید اما به صورت موازی جوامع انسانی مختلف را هم زیر نظر بگیرید و بعد از این که مطمئن شدید رفتارشان با یکدیگر خصمانه نیست با خیال نسبتا راحت به آن‌ها بپیوندید.

یکی از بهترین راه‌ها برای نجات از این دنیای آخرالزمانی این است که دل و روده‌ی زامبی‌ها را به خودتان بمالید. البته که وحشتناک و چندش‌آور به نظر می‌رسد اما حداقل بویتان را تشخیص نمی‌دهند و می‌توانید با خیال راحت میان یک گردان زامبی پرسه بزنید. البته برای اطمینان یک ماسک زامبی هم با خودتان داشته باشید که خدایی نکرده شناسایی نشوید!

 

دیدگاه شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود درباره این مطلب را ثبت نمایید: